Gratis advies
Al jouw advies op 1 plek
Cageman housing

Wat zijn de stappen naar een hypotheek?

Het proces om een hypotheek af te sluiten duurt ongeveer 6 weken. Hierin zitten een aantal cruciale momenten die kunnen zorgen voor vertraging en/of extra kosten als je niet alle documenten in orde hebt. Die vertraging kan zorgen voor stress omdat je daardoor minder flexibel bent tijdens het biedproces, het is daarom verstandig om al vroeg te beginnen aan het bekijken van je hypothecaire mogelijkheden, zodat je eventuele problemen op voorhand kan oplossen.

De oriëntatiefase

Tijdens het eerste gesprek met je adviseur of geldverstrekker bespreek je je situatie en je wensen. Op basis van de inkomensgegevens maakt de adviseur een inschatting van de maximale hypotheek. Dit onderdeel van het proces kun je starten voordat je huizen gaat bezichtigen. Eerder starten met de oriëntatie zorgt ervoor dat je snel inzicht hebt in wat je kan en wil lenen op basis van je huidige situatie. Het biedt je ook de kans rustig te kijken naar de hypotheekvorm en looptijd die het beste past bij jouw hypotheek. Ook geeft de adviseur je inzicht in welke bruto en netto maandlasten je kunt verwachten.

Noodzakelijke documenten voor je hypotheek 

Het bod dat je hebt uitgebracht is geaccepteerd, daarmee komt de zoektocht voor een nieuwe woning ten einde. Nu breekt de volgende, vaak stressvolle, situatie aan. Het regelen van de hypotheek, waar je met een beetje geluk al mee bent begonnen. Er zijn verschillende hypotheekvormen en termijnen waar je uit kunt kiezen, op basis van het gesprek met je adviseur maak je een keuze uit het geboden hypotheekaanbod. De adviseur zal de lening voor je aanvragen, voorafgaande aan de aanvraag worden er wel een aantal documenten aan je gevraagd. Deze documenten zijn noodzakelijk voor het regelen van de hypotheek en bestaat in de meeste gevallen uit de volgende lijst:

  • aangifte inkomstenbelasting;
  • concept koopcontract;
  • werkgeversverklaring,
  • intentieverklaring; bij tijdelijk contract;
  • perspectiefverklaring;
  • bankafschrift waaruit de betaling van het netto salaris blijkt;
  • rekeningafschrift van spaarrekeningen;
  • overzicht beleggingen;
  • verbouwingsspecificatie
  • opgave van leningen;
  • opgave DUO-studielening
  • kopie identiteitsbewijs
  • BKR-verklaring
  • Recente salarisstrook (niet ouder dan drie maanden);
  • Meest recente pensioenoverzicht, mijnpensioenoverzicht.nl
  • Rekeningafschriften van beleggingsrekeningen;
  • Overzicht financiele verplichtingen zoals terugbetaling leningen of alimentatie;
  • Voorlopige koopovereenkomst en het taxatierapport;
  • Polisbladen van levensverzekeringen; overlijdensrisicoverzekering, woonlastenverzekering, arbeidsongeschiktheids- verzekering, levensverzekering;
  • Heb je al een woning, neem dan ook de koopovereenkomst mee.

Tip: Zorg dat je werkgeversverklaring, de salarisstrook en het bankafschrift van de rekening waarvan de hypotheek wordt afgeschreven allemaal uit dezelfde maand zijn. Hiermee voorkom je discussie en vertraging tijdens het afsluitproces.

In sommige gevallen adviseren hypotheekadviseurs om een BKR-toets te doen, de kosten van deze toets zijn voor jezelf. Het oogt ervoor dat je niet voor verrassingen komt te staan zoals bijvoorbeeld een vergeten klantenkaart.
 

Hypotheek voor ondernemers

Bij een ondernemer wil de geldverstrekker meer informatie hebben dan bij iemand in dienst. Het gaat hierbij om de volgende gegevens:
• De jaarcijfers van de laatste 3 jaar;
• Aangiften inkomstenbelasting en belastingaanslag van de laatste drie jaar;
• Definitieve aanslagen van de inkomstenbelasting van de laatste drie jaar;
• Inkomensverklaring ondernemer

Inkomensverklaring ondernemer

Geldverstrekkers zekerheid inkomsten ondernemer hypotheek versnellen versimpelen steeds
Geldverstrekkers willen zoveel mogelijk zekerheid over de inkomsten van de ondernemer. Om dit proces te versnellen en te vereenvoudigen besteden ze het beoordelen van de financiële situatie van de ondernemer uit. De beoordeling wordt gedaan door financieel adviseurs die op basis van jouw input een ‘inkomensverklaring ondernemer’ opstellen. Zo’n verklaring is al verplicht als je een hypotheek met nationale hypotheek garantie (NHG) wilt, maar steeds meer geldverstrekkers vragen ook zonder een NHG-hypotheek om een ‘inkomensverklaring ondernemer’. 

Actuele documenten 
Geldverstrekkers accepteren alleen actuele gegevens; vraag daarom wat de geldigheidsduur van de documenten die je moet aanleveren is. Je adviseur zal erop toezien dat de documenten allemaal nog geldig zijn, moet je nieuwe documenten aanleveren dan zorgt dat voor vertraging. Tijdens dit proces geef je de adviseur formeel de opdracht op een hypotheek voor jou af te sluiten. De werkzaamheden worden vastgelegd samen met de kosten in een dienstverklaringsdocument (DVD). De aanvullende opdrachtbevestiging dient door beide partijen getekend te worden.  Op dit moment ontvang je ook het DVD-risico, hierin staan o.a. alle afspraken vermeld. 

Een hypotheek afsluiten

Wat komt er allemaal bij kijken?

De hypotheek is een van de grootste en langste financiële verplichtingen die je in je leven aangaat. Belangrijk dat je weet wat je rechten en plichten zijn voordat je een lening voor je woning afsluit. Een goede voorbereiding biedt je de kans snel te schakelen in een hectische woningmarkt.
Gratis advies
Alles op 1 plek
Onafhankelijk
Aankoopmakelaar
© 2021 - 2023 CagemanHousing
Design door Dunico
menuarrow-rightcheckmark-circle